close

David Duchovny (註1

Lyrics and Music - Sharp, Austin



It's Sunday night; I am curled up in my room
星期天的晚上 我蜷縮在房間裡
The T.V. light fills my heart like a balloon
電視的亮光將我的心像氣球一般地充滿
I hold it in as best I can
我竭盡所能地克制
I know I'm just another fan
我明白我只不過是又一個粉絲
But I can't help feeling I could love this secret agent man
但我無法克制地認為我能愛上這個神祕的探員
And I can't...
而我再也無法・・・

Wait any more for him to discover me
多等一秒,等待他發現我的存在
I got it bad for David Duchovny
我對他已無法自拔
David Duchovny, why won't you love me?
David Duchovny,
你為什麼不愛我?
Why won't you love me?
你為什麼不愛我?
Why won't you love me?
你為什麼不愛我?

My friends all tell me,
我的朋友都告訴我
"Girl, you know it's just a show,"
「傻女孩,那只是一齣戲。」
But deep within his eyes
但在他的眼眸深處
I see me wrapped up like a bow
我看見自己像條緊繃的弓弦
Watching the sky for a sign
對著天空等待一個奇蹟
The FBI is on my mind
那個FBI探員佔據我的心思
I'm waiting for the day
我在等待那天
When my lucky stars align
當我的幸運星連成一線

 In the form of...
就像・・・

David Duchovny floating above me
David Duchovny
從半空中飄向我
In the alien light of the spaceship of love, I need
在愛的太空船神祕幽光之中,我渴望
David Duchovny hovering above me
David Duchovny
盤旋在我的上空
American Heathcliff, brooding and comely
如同美國的Heathcliff,深思熟慮而賞心悅目(註2
David Duchovny, why won't you love me?
David Duchovny,
你為什麼不愛我?
Why won't you love me?
你為什麼不愛我?
Why won't you love me?
你為什麼不愛我?


So smooth and so smart
如此柔和而靈巧地
He's abducted my heart
他綁架了我的心
And I'm falling apart
而我即將四分五裂
From the looks I receive
為了那些我接收到的目光
From those eyes I can't leave
為了那使我無法移開視線的雙眼
And you may say I'm naïve
你或許會說我太天真
But he told me to believe...
但他要我相信・・・

Ooooooooo....
噢・・・・・・

My bags are packed, I am ready for my flight
我的行李已經收拾好,我準備搭上我的航班
Want to put an end to my daydream days and sleepless nights
想終結我幻想的白日和無眠的黑夜
Sitting like a mindless clone

像個沒有知覺的複製品般呆坐
Wishing he would tap my phone
冀求他會打電話給我
Just to hear the breath of the man, the myth, the monotone
只是為了聽見那人的呼息,那神話,那單一的調子
And I would say...
而我會說・・・

David Duchovny, why won't you love me?
David Duchovny,
你為什麼不愛我?
Why won't you love me? Why won't you love me?
你為什麼不愛我?你為什麼不愛我?
David Duchovny, why won't you love me?
David Duchovny,
你為什麼不愛我?
Why won't you love me? Why won't you love me?
你為什麼不愛我?你為什麼不愛我?
David Duchovny I want you to love me
David Duchovny,
我要你愛我
To kiss and to hug me, debrief and debug me
親吻我,擁抱我,聽取我的報告,為我調整除錯
David Duchovny I know you could love me
David Duchovny,
我知道你能愛我
I'm sweet and I'm cuddly - I'm gonna kill Scully!
我既貼心又可愛----我要殺了Scully!
David Duchovny, why won't you love me?
David Duchovny,
你為什麼不愛我?
Why won't you love me? Why won't you love me?
你為什麼不愛我?你為什麼不愛我?

Yeah...
是的・・・

I'll be waiting...
我會一直等著你・・・
In Nevada...
在內華達・・・


1:這首歌裡面對DDDavid Duchovny)的愛是基於他飾演過一個很重要的角色影集「X檔案」裡的FBI探員Fox Mulder。歌詞中的很多部份都和X檔案的內容和角色有關:星期天晚上是每個禮拜X檔案播出的時間,幽浮跟小綠人是Mulder的思想主軸,歌詞中的debriefdebug應該是跟他工作相關的術語,我只能盡可能地翻成比較相近通順的中文||| 而作者要殺的Dana Scully則是Mulder的唯一伙伴和最後終於歷盡艱辛成為的愛人XD
2:這句我實在不太能理解・・・查來查去比較合理的解釋應該是指咆嘯山莊的男主角Heathcliff,可能是把Mulder因為小時候妹妹被綁架,從此就不計任何代價、矢志不移地追查真相的瘋狂精神,和咆嘯山莊男主角復仇的決心跟思量相比喻。

今天第一節課要考通識我都還沒開始背,居然為了翻譯這個東西耗到現在・・・・・・(而且還翻得很爛Orz|||
其實這首歌很多年前就聽過了・・・這兩天正懷念,幾個小時前意外又在網路上找到這首歌在YOUTUBE上被搭上影像,聽了幾遍,找來了歌詞後就一發不可收拾・・・・・・
DD
DD~~青春真好。(謎)
我很喜歡這首歌,因為它很瘋狂。
不知道DD第一次聽到這首歌的反應是怎樣?(這是某個歌手的作品,我想他九成五有聽過XD
或許身為一個獅子座的男人,會覺得很開心也不一定(笑)


謹以此翻譯和我即將犧牲的音樂通識成績向我的初戀情人Fox MulderDavid Duchovny致敬。
並感謝Penny姊在"I got it bad for David Duchovny "及"I see me wrapped up like a bow "兩句翻譯上的意見提供及校正。XD



 

 

 

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    lvicmic 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()